Ik heb een vraag over:

Sleutel tot succes, bevlogen en betrokken medewerkers

Deel dit:

Sleutel tot succes, bevlogen en betrokken medewerkers

Ik meld mij graag aan voor:

Sleutel tot succes, bevlogen en betrokken medewerkers

Sleutel tot succes, bevlogen en betrokken medewerkers

‘Het gaat om de mate waarin medewerkers bevlogen en betrokken zijn’

Medewerkers kunnen heel tevreden zijn, maar tegelijkertijd geen goed werk leveren. Goed werkgeverschap is dan ook meer dan alleen ervoor zorgen dat medewerkers tevreden zijn. Het houdt in dat je een omgeving creëert waarin medewerkers optimaal kunnen presteren. Dat vraagt om een stimulerende werkomgeving waarin mensen worden uitgedaagd om het beste uit zichzelf te halen en waarin mensen willen bijdragen aan de organisatie. Goed werkgeverschap maakt dat medewerkers betrokken zijn bij de organisatie én bevlogen zijn in hun werk.

Hoe creëer je zo’n omgeving? Het klinkt als een open deur en dat is het ook: door je medewerkers echt serieus te nemen. Niet door ze te zien als kostenpost, als FTE of als nummer. Luister naar de ideeën die ze hebben. Medewerkers hebben over het algemeen waardevolle inzichten: in hun hoofd zit veel verborgen potentieel dat niet omhoog komt als er niet naar wordt gevraagd. Het betekent ook dat je medewerkers autonomie moet geven. Zet de mensen die het werk uitvoeren centraal. Zet deze mensen in de frontlinie meer in hun kracht. Laat de rest van de organisatie ervoor zorgen dat deze mensen goed kunnen werken. Heeft deze groep managers nodig? Prima. Zo niet, haal ze weg. Vaak leiden structuurveranderingen tot een beter resultaat en beter werkgeverschap.

Goed werkgeverschap anno 2015 vraagt om leiders die sturen op de creativiteit en het innovatieve vermogen van medewerkers. Oude structuren, die hiërarchisch zijn opgebouwd en waarin enorm veel waarde wordt gehecht aan dat wat de baas zegt, gaan het niet redden. Zorg in plaats daarvan voor een inspirerende leider die de missie van de organisatie altijd uitdraagt. Organisaties moeten een aansprekende richting hebben die voor iedereen helder is. Dat geeft focus, het zegt iets over de echte toegevoegde waarde van een organisatie en het creëert betrokkenheid onder het personeel.

Bron: FD